تاریخچه شرکت بهران

تاریخچه-شرکت-نفت-بهران

احتمالا با شرکت نف بهران آشنا باشید چرا که این شرکت یکی بزرگترین شرکت تولید کننده روغن صنعتی در ایران می باشد که بیشترین سهم بازار در ایران را دارد. معمولا سهم بازار به نسبت میزان فروش سنجیده می شود و میزان فروش زیاد نشان دهنده با کیفیت بودن محصول مورد نظر می باشد. بنابراین می توان اینطور گفت که شرکت نفت بهران تولید کننده با کیفت‌ترین فراورده های نفتی ( روغن صنعتی ) در ایران می باشد.

در این مقاله تاریخچه شرکت بهران را برای شما شرح می دهیم و توضیح خواهیم داد که این شرکت در چه سالی و چگونه به وجود آمد و در حال حاضر چه موقعیتی را در بازار ایران دارد. همینطور انواعی از روغن های بسیار با کیفیت تولید شده روغن هیدرولیک بهران را نیز به شما معرفی خواهیم کرد و بیشتر در خصوص با نحوه کارکرد و مزایا این روغن ها برای شما توضیح خواهیم داد.

تاسیس شرکت نفت بهران

فروردین سال 1341 بود که این شرکت شروع به کار کرد. البته این شرکت تحت امتیاز شرکت EXXON آمریکا با نام تجاری ESSO شروع به کار کرد. در واقع در این زمان شرکتی به نام بهران وجود نداشت و با همکاری شرکت ESSO آمریکا فراورده های نفتی تولید می‌شد.

سال 1347 مدیران این شرکت تصمیم به تاسیس پالایشگاه با ظرفیت تولید 30 هزار تن روغن در سال گرفتند. در همان سال ها شرکت بهران بسیار موفق در تولید انواعی از محصولات روغن صنعتی فعالیت می کرد. فعالیت این شرکت همچنان تا سال 1363 ادامه داشت تا اینکه بعد از انقلاب اسلامی این شرکت فعالیت خود را با نام پالایشگاه روغن تهران  ادامه داد.

در واقع بعد از انقلاب اسلامی و قطع ارتباط با آمریکا، مدیریت این شرکت در اختیار مدیران ایرانی قرار گرفت. همینطور که گفتیم از سال 1363 این شرکت فعالیت خود را با نام پالایشگاه روغن تهران ( شرکت سهامی عام ) تا سال 1370 ادامه داد. سال 1370 بود که مجددا نام این شرکت از پالایشگاه روغن تهران به شرکت نفت بهران ( سهامی عام ) تغییر کرد و همچنان این شرکت با نام شرکت نفت بهران فعالیت می کند.

این شرکت در حد فاصل سال های 1370 تا سال 1385 موفقیت های زیادی را به دست آورد. بطور مثال 1371 بود که این شرکت موفق به تولید ضد یخ گردید. همینطور در سال 1385 موفق به تولید حلال فورفورال در شوشتر نیز گردید.

تولید 150 هزار تن روغن در سال

همینطور که گفته شد، این شرکت در سال 1347 موفق به تولید 30 هزار تن روغن در سال شده بود اما با تلاش مدیران و مهندسی و توسعه بازار فراورده های نفتی این میزان به 150 هزار تن در سال 1368 رسیده بود. 150 هزار تن تولید روغن صنعتی در سال موفقیت بزرگی به حساب می آمد چرا که 3 هزار تن پارافین و 1500 تن ضدیخ در سال موفقیت عظیمی بود، اما موفقیت بزرگتری نیز در راه بود.

در سال 1392 بود که این شرکت موفق به تولید 330 هزار تن روغن موتور و روانکار صنعتی رسیده بود. در سال 1392 این شرکت 25 هزار تن پارافین و همچنین 27 هزار تن ضد یخ رسیده بود. درحال حاضر طبق اعلام رسمی این شرکت، تولیدات انواعی از محصولات به 400 هزار تن رسیده است که موفقیت بسیار بزرگی به حساب می آید.

کیفیت روغن های تولید شده

همینطور هم که قبل تر گفته شد، کیفیت روغن های تولید شده توسط این شرکت بسیار بالا است و در حال حاضر با بسیاری از روغن های خارجی نیز قابل رقابت است. روغن هایی مثل روغن هیدرولیک و همینطور روغن بهران توربین و انواعی از روغن های دیگر مثل روغن بهران کمپرسور نیز از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و جزو پر فروش ترین روغن های ازار نیز محسوب می شوند.

ویژگی های روغن های تولید شده

این شرکت برای تقریبا هر نوع صنعت و محصولاتی صنعتی نیز روغن های خصوص و تخصصی را نیز تولید کرده است. در واقع اکثر نیاز های مشتریان با روغن های تولید شده رفع می گردد چرا که روغن های تولید شده بسیار با کیفیتو همینطور بسیار متنوع هستند. اما یک سری ویژگی ها در روغن های تولید شده هستند که برای اکثر روغن ها یکسان می باشد. بطور مثال روغن های تولید شده از مواد افزودنی مرغوب تهیه شده اند و یا بسیاری از روغن ها مقاوم در برابر حرارت و همینطور مقاوم در برابر خوردگی و همینطور زنگ زدگی می باشند.

سهم بازار شرکت نفت بهران چقدر است؟

در مورد با اینکه شرکت نفت بهران یکی از بزرگترین شرکت های روانکاری می باشد برای شما توضیح دادیم اما روی برترین شرکت از لحاظ میزان فروش و همینطور تعداد مشتری و همینطور میزان صادرات تاکیید نکردیم اما حالا که قرار است در مورد با سهم بازار شرکت نفت بهران صحبت کنیم، د نیست که روی موارد گفته شده تاکید هم داشته باشید.

شرکت نفت بهران بیشترین میزان سهم بازار روانکاری خودرویی و همینطور بیشترین سهم بازار روانکارهای صنعتی را در ایران دارد.طبق نوشته ای که در سایت بهران منتشر شده است، این شرکت بیش از 53 درصد بازار رواکاری خودرو وهمینطور بیش ز یک سوم سهم بازار روغن های صنعتی را در اختیار دارد. نکته اینجاست که وقتی صحبت از بیشترین سهم بازار می شود، احتمالا می توان به تعداد بیشتری مشتری و همینطور به فروش بیشتر محصولات این شرکت به نسبت دیگر شرکت ها مثل شرکت نفت پارس اشاره کرد.

خلاصه مقاله

تاریخچه شرکت نفت بهران به همینجا ختم نمی شود و در آینده موارد بیشتری از جمله میزان فروش این شرکت در سال 1400 و همینطور سهم بازار این شرکت به این مقاله نیز اضافه خواهد شد اما امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

4 نظر در “تاریخچه شرکت بهران

  1. نسیم مرادآبادی گفت:

    سلام، مقاله خوبی بود.
    محصولات شرکت نفت بهران با کیفیت هست اما نه به اندازه محصولات شرکت نفتی شل. کشور ما تحریم هست و نمیتونه از مواد اولیه خیلی خوبی استفاده کنه اینو نباید فراموش کنیم ولی درکل روغن هایی که شرکت بهران میسازه روغن های با کیفیتی هستن.

    1. آرین عباسی گفت:

      سلام وقت بخیر
      سرکارخانم کشور ما تحریمه و قیمت روغن هایی که از خارج از کشور وارد ایران میشه به شدت زیاد هست. در ایران بخوایم حساب کنیم شرکت بهران حرف اول رو میزنه.
      همینطور لازم هست که به این نکته هم اشاره کنم که ما برای کارخانه جاتمون از چند روغن خارجی هم استفاده کردیم ولی به اندازه بهران موثر واقع نشدند. من فکرمیکنم که شما آشنایی چندانی با حوزه روانکاری و همینطور شرکت بهران نداشته باشید.
      خوب باشید 🙏

  2. حسن رحیمی گفت:

    مقاله خوبی بود ممنون

  3. جابر سلیمی گفت:

    جالبه که شرکت بهران خصوصی نیست اصلا و همه شرکت های این حوزه دولتی هستن ولی شرکت های دولتی رو دوباره برترین صادرکننده ها میکنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *